Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri (Getat) Hakkında Bilgi Ve Düşüncelerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 33 - 40, 21.08.2023
https://doi.org/10.58961/hmj.1259200

Öz

Amaç Geleneksel ve tamamlayıcı tıp (GETAT) yöntemleri hastalıklardan korunmak veya tedavi olmak için kullanılmaktadır. GETAT geçmişten gelen bilgilere dayanarak ve yeni GETAT yöntemleri keşfedilerek modern tıbba ilaveten uygulanmaktadır. Son zamanlarda GETAT yöntemlerine olan ilgi artmıştır ve bundan dolayı GETAT merkezlerinin sayısı artmaktadır. Çalışmamızda Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesinde okuyan öğrencilerin GETAT hakkında bilgi deneyimine ve düşüncelerini belirlemeyi amaçladık.

Yöntem ve Gereçler Bu çalışmada Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesinde okuyan I, II, III, IV. sınıflarındaki 230 (134 kadın, 96 erkek) öğrencinin katılımıyla 17 soruluk online ankete cevap vermeleri istendi ve cevaplar analiz edildi.

Bulgular Araştırmamıza katılan tıp fakültesi öğrencilerin GETAT yöntemleri ile alakalı bilgi düzeylerinin %50 seviyesinde olduğu belirlendi. En çok bilinen yöntemin akupunktur en az bilinen yöntemin ise apiterapi olduğu belirlendi.

Sonuç Katılımcıların, GETAT yöntemlerinin yeni müfredat düzenlemeleri ile tıp eğitimi ile birlikte verilmesini ve modern tıp ile birlikte entegre olarak uygulanabilmesi yönünde fikirlerinin olduğunu tespit ettik. GETAT uygulamalarını hekimler tarafından bizzat veya gözetmenliklerinde yapılması gerekliliğinden, tıp eğitimi esnasında müfredatta GETAT eğitimlerine yer verilmesini ve ilgili anabilim dalı kurulması gerektiği kanaatindeyiz.

Destekleyen Kurum

Haliç Üniversitesi

Proje Numarası

189 ( Haliç Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Etik Kurulu)

Teşekkür

Sayın Editör; Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri (Getat) Hakkında Bilgi ve Düşüncelerinin Değerlendirilmesi çalışmamız tıp fakültesi öğrencileri katılımıyla gerçekleştirilmiş anket çalışmasıdır. GETAT hakkında düşünceleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmamızın tarafınızdan değerlendirilmesini ve uygun görüldüğü durumda yayınlanmasını arz ederiz. Çok teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Kaptanoglu Rö, Tosun N. Türkiye Ve Dünyada Alternatif-Tamamlayıcı Tıp Kullanımı. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi.1(9).
  • Çakmak B, İnkaya B. Hemşirelik Öğrencilerinin Tamamlayıcı Ve Alternatif Yaklaşım Kullanma Durumları Ve Sağlık Okuryazarlığı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi. 2022;5(2):19-33.
  • AKAR ŞŞ. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Ve Ilişkili Enfeksiyon Kontrol Önlemleri Hakkında Bilgi Düzeylerinin Incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi.36(1):25-34.
  • Bodeker G, Kronenberg F. A Public Health Agenda For Traditional, Complementary, And Alternative Medicine. American Journal Of Public Health. 2002;92(10):1582-91.
  • Ünal M, Dağdeviren HN. Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri. Eurasian Journal Of Family Medicine. 2019;8(1):1-9.
  • Park HL, Lee HS, Shin BC, Liu JP, Shang Q, Yamashita H, Et Al. Traditional Medicine In China, Korea, And Japan: A Brief Introduction And Comparison. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:429103.
  • Nahin RL. Costs Of Complementary And Alternative Medicine (CAM) And Frequency Of Visits To CAM Practitioners: US 2007: Diane Publishing; 2010.
  • Oral B, Öztürk A, Balcı E, Sevinç N. Aile Sağlığı Merkezine Başvuranların Geleneksel/Alternatif Tıpla Ilgili Görüşleri Ve Kullanım Durumu. TAF Prev Med Bull. 2016;15(2):75.
  • Nathan M, Scholten R. The Complete German Commission E Monographs: Therapeutic Guide To Herbal Medicines. American College Of Physicians; 1999.
  • Gazete R. Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği. Resmi Gazete Sayı. 2014(29158).
  • Sahar T, Sallon S. Attitudes And Exposuer Of Israeli Medical Students To Complementary Medicine--A Survey. Harefuah. 2001;140(10):907-10, 91.
  • Furnham A, Mcgill C. Medical Students' Attitudes About Complementary And Alternative Medicine. The Journal Of Alternative & Complementary Medicine. 2003;9(2):275-84.
  • Doğanay S, Guzel D, Öztürk D, Tanyeli A. Complementary And Alternative Medicine: Understanding, Attitude And Usage Among Turkish Health Sciences And Medical Students. J Contemp Med. 2018;8(1):48-54.
  • Sönmez CI, Başer DA, Küçükdağ HN, Kayar O, İdris A, Güner PD. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Ile Ilgili Bilgi Durumlarının Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. 2018;10(3):276-81.
  • Kilic S, Ogur R, Yaren H, Akkoyun NG, Kupcuk E. Knowledge Of And Attitudes Toward Complementary And Alternative Medicine Amongst Medical Students In A Turkish Medical School. Pak J Med Sci. 2009;25(2):319-24.
  • Abbott RB, Hui K-K, Hays RD, Mandel J, Goldstein M, Winegarden B, Et Al. Medical Student Attitudes Toward Complementary, Alternative And Integrative Medicine. Evidence-Based Complementary And Alternative Medicine. 2011;2011.
  • Samara AM, Barabra ER, Quzaih HN, Zyoud Seh. Use And Acceptance Of Complementary And Alternative Medicine Among Medical Students: A Cross Sectional Study From Palestine. BMC Complementary And Alternative Medicine. 2019;19(1):1-11.
  • Alzahrani SH, Bashawri J, Salawati EM, Bakarman MA. Knowledge And Attitudes Towards Complementary And Alternative Medicine Among Senior Medical Students In King Abdulaziz University, Saudi Arabia. Evidence-Based
  • Gaylord SA, Mann JD. Rationales For CAM Education In Health Professions Training Programs. Academic Medicine. 2007;82(10):927-33.
  • Akan H, Izbirak G, Kaspar EÇ, Kaya ÇA, Aydin S, Demircan N, Et Al. Knowledge And Attitudes Towards Complementary And Alternative Medicine Among Medical Students In Turkey. BMC Complementary And Alternative Medicine. 2012;12(1):1-7.
  • Chaterji R, Tractenberg RE, Amri H, Lumpkin M, Amorosi SB, Haramati A. A Large-Sample Survey Of First-And Second-Year Medical Student Attitudes Toward Complementary And Alternative Medicine In The Curriculum And In Practice. Alternative Therapies In Health And Medicine. 2007;13(1):30.
  • Egea B, KURT MY, Egeb M, GEYİK A. Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Ile İlgili Tutumlarının Değerlendirilmesi.

Evaluation of The Knowledge And Thoughts Of Haliç University Medical Faculty Students About Traditional and Complementary Medicine Methods (Tcm)

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 33 - 40, 21.08.2023
https://doi.org/10.58961/hmj.1259200

Öz

Introduction Traditional and complementary medicine (TCM) methods are used to prevent or treat diseases. TCM is applied in addition to modern medicine, based on past knowledge and discovering new TCM methods. Recently, interest in TCM methods has increased and therefore the number of TCM centers is increasing. In our study, we aimed to determine the knowledge, experience and thoughts of students studying at Haliç University Faculty of Medicine about TCM.

Materials and Metods In this study, I, II, III, IV. With the participation of 230 (134 female, 96 male) students in their classrooms, they were asked to answer a 17-question online questionnaire and the answers were analyzed.

Results It was determined that the knowledge level of the medical faculty students participating in our study about TCM methods was 50%. It was determined that the most known method was acupuncture and the least known method was apitherapy.

Conclusion We determined that the participants had ideas that TCM methods should be given together with medical education with new curriculum arrangements and applied in an integrated manner with modern medicine. Since TCM applications should be carried out by physicians in person or under their supervision, we believe that TCM training should be included in the curriculum during medical education and a relevant department should be established.

Proje Numarası

189 ( Haliç Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Etik Kurulu)

Kaynakça

  • Kaptanoglu Rö, Tosun N. Türkiye Ve Dünyada Alternatif-Tamamlayıcı Tıp Kullanımı. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi.1(9).
  • Çakmak B, İnkaya B. Hemşirelik Öğrencilerinin Tamamlayıcı Ve Alternatif Yaklaşım Kullanma Durumları Ve Sağlık Okuryazarlığı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi. 2022;5(2):19-33.
  • AKAR ŞŞ. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Ve Ilişkili Enfeksiyon Kontrol Önlemleri Hakkında Bilgi Düzeylerinin Incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi.36(1):25-34.
  • Bodeker G, Kronenberg F. A Public Health Agenda For Traditional, Complementary, And Alternative Medicine. American Journal Of Public Health. 2002;92(10):1582-91.
  • Ünal M, Dağdeviren HN. Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri. Eurasian Journal Of Family Medicine. 2019;8(1):1-9.
  • Park HL, Lee HS, Shin BC, Liu JP, Shang Q, Yamashita H, Et Al. Traditional Medicine In China, Korea, And Japan: A Brief Introduction And Comparison. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:429103.
  • Nahin RL. Costs Of Complementary And Alternative Medicine (CAM) And Frequency Of Visits To CAM Practitioners: US 2007: Diane Publishing; 2010.
  • Oral B, Öztürk A, Balcı E, Sevinç N. Aile Sağlığı Merkezine Başvuranların Geleneksel/Alternatif Tıpla Ilgili Görüşleri Ve Kullanım Durumu. TAF Prev Med Bull. 2016;15(2):75.
  • Nathan M, Scholten R. The Complete German Commission E Monographs: Therapeutic Guide To Herbal Medicines. American College Of Physicians; 1999.
  • Gazete R. Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği. Resmi Gazete Sayı. 2014(29158).
  • Sahar T, Sallon S. Attitudes And Exposuer Of Israeli Medical Students To Complementary Medicine--A Survey. Harefuah. 2001;140(10):907-10, 91.
  • Furnham A, Mcgill C. Medical Students' Attitudes About Complementary And Alternative Medicine. The Journal Of Alternative & Complementary Medicine. 2003;9(2):275-84.
  • Doğanay S, Guzel D, Öztürk D, Tanyeli A. Complementary And Alternative Medicine: Understanding, Attitude And Usage Among Turkish Health Sciences And Medical Students. J Contemp Med. 2018;8(1):48-54.
  • Sönmez CI, Başer DA, Küçükdağ HN, Kayar O, İdris A, Güner PD. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Ile Ilgili Bilgi Durumlarının Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Konuralp Medical Journal. 2018;10(3):276-81.
  • Kilic S, Ogur R, Yaren H, Akkoyun NG, Kupcuk E. Knowledge Of And Attitudes Toward Complementary And Alternative Medicine Amongst Medical Students In A Turkish Medical School. Pak J Med Sci. 2009;25(2):319-24.
  • Abbott RB, Hui K-K, Hays RD, Mandel J, Goldstein M, Winegarden B, Et Al. Medical Student Attitudes Toward Complementary, Alternative And Integrative Medicine. Evidence-Based Complementary And Alternative Medicine. 2011;2011.
  • Samara AM, Barabra ER, Quzaih HN, Zyoud Seh. Use And Acceptance Of Complementary And Alternative Medicine Among Medical Students: A Cross Sectional Study From Palestine. BMC Complementary And Alternative Medicine. 2019;19(1):1-11.
  • Alzahrani SH, Bashawri J, Salawati EM, Bakarman MA. Knowledge And Attitudes Towards Complementary And Alternative Medicine Among Senior Medical Students In King Abdulaziz University, Saudi Arabia. Evidence-Based
  • Gaylord SA, Mann JD. Rationales For CAM Education In Health Professions Training Programs. Academic Medicine. 2007;82(10):927-33.
  • Akan H, Izbirak G, Kaspar EÇ, Kaya ÇA, Aydin S, Demircan N, Et Al. Knowledge And Attitudes Towards Complementary And Alternative Medicine Among Medical Students In Turkey. BMC Complementary And Alternative Medicine. 2012;12(1):1-7.
  • Chaterji R, Tractenberg RE, Amri H, Lumpkin M, Amorosi SB, Haramati A. A Large-Sample Survey Of First-And Second-Year Medical Student Attitudes Toward Complementary And Alternative Medicine In The Curriculum And In Practice. Alternative Therapies In Health And Medicine. 2007;13(1):30.
  • Egea B, KURT MY, Egeb M, GEYİK A. Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Ile İlgili Tutumlarının Değerlendirilmesi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Aydın 0000-0001-5018-2728

Gökhan Ağtürk 0000-0002-5573-6715

Hakkı Oktay Seymen 0000-0001-5096-747X

Baki Ekçi 0000-0001-9360-6746

Proje Numarası 189 ( Haliç Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Etik Kurulu)
Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Aydın M, Ağtürk G, Seymen HO, Ekçi B. Haliç Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri (Getat) Hakkında Bilgi Ve Düşüncelerinin Değerlendirilmesi. HTD / HMJ. 2023;3(2):33-40.

e-ISSN: 2791-9935