Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tez Konularının Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 3, 22 - 28, 20.11.2023
https://doi.org/10.17517/ksutfd.1185184

Öz

Amaç: Dünyada ve ülkemizde lisansüstü eğitimin tamamlanmasında tez yazımı zorunlu bir durumdur. Tez yazımı aynı zamanda kişiye bilimsel araştırma basamağı olarak büyük bir fırsat sunmaktadır. Çalışmamızda Türkiye’deki tıp fakültesi anatomi anabilim dallarında yapılan yüksek lisans tezlerinin çalışma konularının zaman içerisindeki değişimlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Veriler Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’ne kayıtlı, 1988-2021 yılları arasında yayınlanmış 557 tezin incelenmesiyle retrospektif olarak elde edilmiştir. Çalışmaya dahil edilen tezlerde yazarın cinsiyeti, tezin yayınlandığı yıl, tez danışmanın akademik unvanı ve tezin çalışıldığı araştırma konusu incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmamızda 557 yüksek lisans tezi incelenmiş olup bu tezlerin %4,8’i 2000 yılı ve öncesi, %17,8’i 2001-2010 yılları arasında, %77,4’ü 2011-2021 yılları arasında yayınlandığı belirlenmiştir. Tezlerde çalışılan konuların %39,3’ü radyolojik çalışma, %20,3’ü antropometrik çalışma, %19,4’ü kadavra çalışması, %14,9’u hayvan deneyi modelleri, %2,7’si klinik çalışma, %1,8’i anket çalışması, %0,9’u radyolojik-antropometrik çalışma, %0,4’ü hücresel çalışma, %0,2’si anatomi tarihçesi ve %0,2’si anatomi terminolojisi olduğu tespit edilmiştir. 2010 yılı ve öncesi en çok kadavra çalışmaları tercih edilirken 2011 yılı ve sonrası radyolojik çalışmaların daha çok yapıldığı gözlenmiştir (p=0,001).
Sonuç: Teknolojinin gelişimine paralel olarak birçok bilim dalı da kendi içerisinde gelişmekte ve güncel çalışmalara fırsat oluşturmaktadır. Anatomi anabilim dalı da teknolojik gelişimlere uyum sağlamış ve çalışmamızın bir sonucu olarak tez konularının kadavra çalışmalarından radyolojik çalışmalara evrilmesi bu durumu kanıtlar niteliktedir. Bununla birlikte deneysel hayvan modelleri ve hücresel araştırmaların da oldukça artmış olduğu görülmüştür. Anatomik oluşumların hastalıklar ile ilişkilendirilerek gelişmesi morfoloji bilimine de oldukça katkı sağlamıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Özdemir S, Yılmaz MY. Practical exams used in evaluation of anatomic knowledge. Uutfd. 2020;46:413-9.
  • Sevinç B. Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve uygulamalar. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2001;34:25-40.
  • Karakütük K. Lisansüstü öğretimde örgütlenme modelleri ve Türkiye’deki uygulamalar. 6. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi Bildiri Kitabı, Ankara 1999:15.
  • Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi II. 2010;5(2):94-114.
  • Alhas A. Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006.
  • Ogunyemi D, Bazargan M, Norris K, Jones-Quaidoo S, Wolf K, Edelstein R ve ark. The development of a mandatory medical dissertations in an urban medical school. Teach Learn Med. 2005;17:363-9.
  • Cone JD, Foster SL (Edited by). Psychology and Related Fields, Dissertations and Theses from Start to Finish. 2nd edition, Washington DC, American Psychological Association, 1993.
  • Tellioglu AM, Karakas S, Polat AG. A Survey of scientific publications in the field of anatomy conducted in Turkey during 2000–2014. Meandrosmdj. 2015;16:1-3.
  • Toy S, Sahin NE. An analysis on the evaluation of subjects of doctoral theses completed in anatomy department in Turkey. Med Science. 2022;11(1):204-7.
  • Stirling A, Birt J. An enriched multimedia eBook application to facilitate learning of anatomy. Anat Sci Educ. 2014;7:19-27.
  • Fazal-Ur-Rehman KS, Yunus SM. Students, perception of computer assisted teaching and learning of anatomy-in a scenario where cadavers are lacking. Biomed Res. 2012;23:215-8.
  • Canbolat M. Evaluation of the knowledge of faculty of medicine students about the anatomical structures on radiological images. Medr. 2020;2:87- 92.
  • Guyomarc’h P, Bruzek J. Accuracy and reliability in sex determination from skulls: a comparison of Fordisc 3.0 and the discriminant function analysis. Forensic Sci Int. 2011;208(180):1-6.
  • Lee UY, Kim IB, Kwak DS. Sex determination using discriminant analysis of upper and lower extremity bones: New approach using the volume and surface area of digital model. Forensic Sci Int. 2015;253(135):1-4.
  • Garvin HM, Ruff CB. Sexual dimorphism in skeletal browridge and chin morphologies determined using a new quantitative method. Am J Phys Anthropol. 2012;147:661-70.
  • Ateşoğlu Karabaş S, Yoldaş A, Demir M. Evaluation of the publication status of dissertations of the faculty of medicine anatomy department in scientific journals. Ann Med Res. 2022;29(4):329–33.
  • Swami S, Kumar T, Sharma D, Kaushal S. Effect of hand preference on second to fourth digit ratio and ıts role in sexual dimorphism: a study in 300 haryanvi brahmins and 300 kashmiri pandits. Eur J Anat. 2013;17(4):243–9.
  • Yorulmaz F, Taşkınalp O, Yaprak M, Turut M, Mesut R. Trakyalı erkek tıp fakültesi öğrencilerinin bazı antropometrik özellikleri. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi: 8,9,10 (Bileşik Sayı). 1991-1993:85-90.
  • Etöz A. Nasal shapes and related differences in nostril forms: a morphometric analysis in young adults. Journal of Craniofacial Surgery. 2008;19(5):1402-8.
  • Nagasao T. A new method to quantify subtle morphological deformities in nasal profile curvatures and ıts aplication for analysis of unilateral cleft lip noses. Journal of Cranio Maxillofacial Surgery. 2008;36:321-34.
  • Sforza C. Age- and sex-related changes in the normal human external nose. Forensic Sci Int. 2010;205:1-9.
  • Garip B. KTÜ öğrencileri arasında doğu karadeniz bölgesi kökenli olanların burun analizi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Anatomi Anabilimdalı, 2005.
  • Ergul E. A Brief Look To The experimental animal studies by assessing the published manuscripts in two randomly selected journals which have been indexed in national institutes of health and science citation index within last five years. Kocatepetip. 2007;8:57-9.
  • Ozkan K. Experimental epilepsy models in laboratory animals. Iduhes. 2020;3:38-51.
  • Eser N. Publication status of pharmacology specialty theses in scientific journals in Turkey. J Surg Med. 2020;4(7):507-10.
  • Akkeçeçi NS. Publication of physiology theses in scientific journals: Analysis of the status from Turkey. J Surg Med. 2019;3(3):235-8.
  • Yıldırım M (Editör). Illustrated systematic anatomy. 1inci Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi, 2013;1-4.
  • Canbolat M, Şenol D. A potential source ın embalming and dissection education: health tourism. World of Medical Education. 2019;54:88-91.
  • Hu M, Wattchow D, Fontgalland D. From ancient to avant‐garde: A review of traditional and modern multimodal approaches to surgical anatomy education. ANZ J Surg. 2018;88:146-51.
  • Karabas S, Demir M, Yoldas A, Cicek M. Opinions of medical faculty students about anatomy practical education: A survey study. Med Records 2022;4(1):55-9.
  • Estai M, Bunt S. Best teaching practices in anatomy education: A critical review. Ann Anat. 2016;208:151-7.
  • Drake R, Vogl AW, Mitchell AW (Edited by). Gray's anatomy for students , 2nd ed. Amsterdam, The Netherlands: Elsevier, 2004.
  • Sayek I, Odabası O, Kiper N (Editör). Turkish Medical Association Report on Undergraduate Medical Education Report, Ankara: TTB Publishing, 2006.

Evaluation of Master’s Thesis Topics of The Faculty of Medicine Department of Anatomy

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 3, 22 - 28, 20.11.2023
https://doi.org/10.17517/ksutfd.1185184

Öz

Objective: Thesis writing is a mandatory condition for completing postgraduate education in the world and in our country. Thesis writing also offers a great opportunity as a scientific research step. In our study, it was aimed to determine the changes over time in the study topics of master's theses completed in the anatomy departments of medical faculties in Turkey.
Material and Methods: The data were obtained from the National Thesis Center database by examining 557 anatomy master's theses conducted between 1988-2021. The gender of those who made the theses, the year the thesis was completed, the academic title of the thesis advisor and the research topic were examined.
Results: In our study, 557 master's theses were examined. It was determined that 4.8% of these theses were published in 2000 and before, 17.8% were published between 2001-2010, and 77.4% were published between 2011-2021. 39.3% of the subjects studied in theses are radiological studies, 20.3% anthropometric, 19.4% cadaver, 14.9% animal experiment models, 2.7% clinical, 1.8%. It was determined that 100% were surveys, 0.9% were on radiological-anthropometric studies, 0.4% were on cellular studies, 0.2% were on anatomy history and 0.2% were on anatomy terminology. While cadaveric studies were the most preferred in 2010 and before, it was observed that radiological studies were performed more in 2011 and after (p=0.001).
Conclusion: In parallel with the development of technology, many researchers are developing within themselves and creating opportunities for current studies. The department of anatomy has also adapted to technological developments, and as a result of our study, the evolution of thesis topics from cadaver studies to radiological studies proves this. However, it has been observed that experimental animal models and cellular research have increased considerably. The development of anatomical formations in association with diseases has also contributed greatly to the science of morphology.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Özdemir S, Yılmaz MY. Practical exams used in evaluation of anatomic knowledge. Uutfd. 2020;46:413-9.
  • Sevinç B. Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve uygulamalar. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2001;34:25-40.
  • Karakütük K. Lisansüstü öğretimde örgütlenme modelleri ve Türkiye’deki uygulamalar. 6. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi Bildiri Kitabı, Ankara 1999:15.
  • Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi II. 2010;5(2):94-114.
  • Alhas A. Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006.
  • Ogunyemi D, Bazargan M, Norris K, Jones-Quaidoo S, Wolf K, Edelstein R ve ark. The development of a mandatory medical dissertations in an urban medical school. Teach Learn Med. 2005;17:363-9.
  • Cone JD, Foster SL (Edited by). Psychology and Related Fields, Dissertations and Theses from Start to Finish. 2nd edition, Washington DC, American Psychological Association, 1993.
  • Tellioglu AM, Karakas S, Polat AG. A Survey of scientific publications in the field of anatomy conducted in Turkey during 2000–2014. Meandrosmdj. 2015;16:1-3.
  • Toy S, Sahin NE. An analysis on the evaluation of subjects of doctoral theses completed in anatomy department in Turkey. Med Science. 2022;11(1):204-7.
  • Stirling A, Birt J. An enriched multimedia eBook application to facilitate learning of anatomy. Anat Sci Educ. 2014;7:19-27.
  • Fazal-Ur-Rehman KS, Yunus SM. Students, perception of computer assisted teaching and learning of anatomy-in a scenario where cadavers are lacking. Biomed Res. 2012;23:215-8.
  • Canbolat M. Evaluation of the knowledge of faculty of medicine students about the anatomical structures on radiological images. Medr. 2020;2:87- 92.
  • Guyomarc’h P, Bruzek J. Accuracy and reliability in sex determination from skulls: a comparison of Fordisc 3.0 and the discriminant function analysis. Forensic Sci Int. 2011;208(180):1-6.
  • Lee UY, Kim IB, Kwak DS. Sex determination using discriminant analysis of upper and lower extremity bones: New approach using the volume and surface area of digital model. Forensic Sci Int. 2015;253(135):1-4.
  • Garvin HM, Ruff CB. Sexual dimorphism in skeletal browridge and chin morphologies determined using a new quantitative method. Am J Phys Anthropol. 2012;147:661-70.
  • Ateşoğlu Karabaş S, Yoldaş A, Demir M. Evaluation of the publication status of dissertations of the faculty of medicine anatomy department in scientific journals. Ann Med Res. 2022;29(4):329–33.
  • Swami S, Kumar T, Sharma D, Kaushal S. Effect of hand preference on second to fourth digit ratio and ıts role in sexual dimorphism: a study in 300 haryanvi brahmins and 300 kashmiri pandits. Eur J Anat. 2013;17(4):243–9.
  • Yorulmaz F, Taşkınalp O, Yaprak M, Turut M, Mesut R. Trakyalı erkek tıp fakültesi öğrencilerinin bazı antropometrik özellikleri. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi: 8,9,10 (Bileşik Sayı). 1991-1993:85-90.
  • Etöz A. Nasal shapes and related differences in nostril forms: a morphometric analysis in young adults. Journal of Craniofacial Surgery. 2008;19(5):1402-8.
  • Nagasao T. A new method to quantify subtle morphological deformities in nasal profile curvatures and ıts aplication for analysis of unilateral cleft lip noses. Journal of Cranio Maxillofacial Surgery. 2008;36:321-34.
  • Sforza C. Age- and sex-related changes in the normal human external nose. Forensic Sci Int. 2010;205:1-9.
  • Garip B. KTÜ öğrencileri arasında doğu karadeniz bölgesi kökenli olanların burun analizi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Anatomi Anabilimdalı, 2005.
  • Ergul E. A Brief Look To The experimental animal studies by assessing the published manuscripts in two randomly selected journals which have been indexed in national institutes of health and science citation index within last five years. Kocatepetip. 2007;8:57-9.
  • Ozkan K. Experimental epilepsy models in laboratory animals. Iduhes. 2020;3:38-51.
  • Eser N. Publication status of pharmacology specialty theses in scientific journals in Turkey. J Surg Med. 2020;4(7):507-10.
  • Akkeçeçi NS. Publication of physiology theses in scientific journals: Analysis of the status from Turkey. J Surg Med. 2019;3(3):235-8.
  • Yıldırım M (Editör). Illustrated systematic anatomy. 1inci Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi, 2013;1-4.
  • Canbolat M, Şenol D. A potential source ın embalming and dissection education: health tourism. World of Medical Education. 2019;54:88-91.
  • Hu M, Wattchow D, Fontgalland D. From ancient to avant‐garde: A review of traditional and modern multimodal approaches to surgical anatomy education. ANZ J Surg. 2018;88:146-51.
  • Karabas S, Demir M, Yoldas A, Cicek M. Opinions of medical faculty students about anatomy practical education: A survey study. Med Records 2022;4(1):55-9.
  • Estai M, Bunt S. Best teaching practices in anatomy education: A critical review. Ann Anat. 2016;208:151-7.
  • Drake R, Vogl AW, Mitchell AW (Edited by). Gray's anatomy for students , 2nd ed. Amsterdam, The Netherlands: Elsevier, 2004.
  • Sayek I, Odabası O, Kiper N (Editör). Turkish Medical Association Report on Undergraduate Medical Education Report, Ankara: TTB Publishing, 2006.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Demir 0000-0003-2405-9317

Sibel Ateşoğlu Karabaş 0000-0002-8469-4518

Fatma Beyzanur Subaşı 0000-0002-6459-7243

Atila Yoldaş 0000-0002-7807-0661

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 10 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2022
Kabul Tarihi 24 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Demir M, Ateşoğlu Karabaş S, Subaşı FB, Yoldaş A. Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tez Konularının Değerlendirilmesi. KSÜ Tıp Fak Der. Kasım 2023;18(3):22-28. doi:10.17517/ksutfd.1185184