Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Undesirable Behavior of Students in Middle Schools Undergoing Face-to-Face Education in Covid-19 Pandemic Process

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 44 - 68, 28.04.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.979158

Öz

It is thought that there may be differences in undesirable student behavior that occur within the framework of measures that come to educational environments during the pandemic process. In this context, the research aims to examine the undesirable behavior of students that occurs in middle schools that undergo face-to-face training during the pandemic process. Case study, one of the qualitative research types, was used in the research. The research was carried out in a middle school with the status of "village school" in the province of Adana in the 2020-2021 academic year, which was determined by the criterion sampling method and continued full-time face-to-face education. The study group of the research consists of 18 teachers and 107 students in the determined middle school. Data were collected using interview and observation forms prepared by the researchers. As a result of the research, teachers, specific to the pandemic process, stated that undesirable behaviors such as not wearing/taking off masks, not maintaining physical distance were observed, while there has been a decrease in some behaviors such as unauthorized standing up and fighting. They also mentioned to an increase in behaviors such as complaining, absenteeism. They stated that undesirable behaviors might arise from family, environment, individual problems, or the education system. They stated that they intervened in undesirable behaviors by warning, punishing, talking to the student, etc., and that there were some changes in the intervention methods due to the pandemic process. In addition, in the observations made, similar results were obtained with the interview results.

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2013). Öğrencilerde görülen istenmeyen davranışların nedenleri ve çözüm yolları ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Atıcı, R. (2014). Sınıf içerisinde öğrenci davranışlarına etki eden etmenler. The Journal of Academic Social Science Studies, 28(2), 413-427.
  • Aydın, B. (2001). İlköğretim okullarında sınıf disiplinin sağlanması. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Aydoğan, İ. (2010). Sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi. C. Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (s. 193-211). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bahat, İ. (2020). Türkiye yükseköğretiminde nitelik sorunsalı konusunda devlet üniversiteleri öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri. (Doktora tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Balay, R. (2003). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi. Ankara: Sandal Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2020). Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 75-85.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A. & Tanrıverdi, S. (2020). Covid-19 ve eğitim. Milli Eğitim, 49(1), 1091-1104.
  • Dağlı, A. & Baysal, N. (2011). İlköğretim II. kademede görevli öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları disiplin sorunlarına ve bunların çözüm yollarına ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 61-78.
  • Demir, F. (2013). Ortaokullarda öğrencilerin disiplinsiz davranışları ve bu davranışların sebepleri (Batman ili Merkez ilçesi örneği). (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. & Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 10(2), 853-891.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gökçen, E. (2018). Sınıf içi disiplini bozan davranışlara yönelik öğretmen görüşleri (Şanlıurfa ili örneği). (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Gökyer, N. & Doğan, B. (2016). İstenmeyen öğrenci davranışları ve nedenlerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 93-106.
  • Kaya, İ. (2019). Öğretmenlerin disiplini sağlama yaklaşımları ile öğrencilerin sınıf iklimi algıları ve öğretimsel muhalefet davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Doktora tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Külekçi-Akyavuz, E. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Masekoameng, M. C. (2010). The impact of disciplinary problems on educator morale in secondary schools and implications for management. (Doctoral dissertation). http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/ download?doi=10.1.1.889.713&rep=rep1&type=pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB. (2020, Ekim 8). Okullarda yüz yüze eğitimde ikinci aşama 12 Ekim Pazartesi günü başlıyor. http://www.meb.gov.tr/okullarda-yuz-yuze-egitimde-ikinci-asama-12-ekim-pazartesi-gunu-basliyor/haber/21776/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Nezihoğlu, G. Ö. & Sabancı, A. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 41-53.
  • Öğe, D. (2015). Teachers’ perceptions of secondary school students’ discipline problems and techniques to deal with these problems. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Öz, E. Z. (2012). Öğretmen, öğrenci ve ailelerin ilköğretim 2. kademede gözlenen disiplin problemleri ve baş etmede kullanılan stratejiler ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, İ. E. (2004). Sınıf ortamında istenmeyen davranışlar. Ç. Özdemir & Ş. Erçetin (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 269-295). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Öztürk, B. (2016). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 149-192). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pehlivan, F. (2017). Ortaokul ve liselerde yaşanan disiplin problemlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Doktora tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Sahranç, Ü. (2019). Öğrenme psikolojisi ile ilgili temel kavramlar. İ. Yıldırım (Ed.), Eğitim psikolojisi içinde (s. 301-331). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tertemiz, N. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplin. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 67-89). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • WHO. (2020, October 12). Q & As on COVID-19 and related health topics. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19 sayfasından erişilmiştir.
  • Yaraş, Z. & Turan, M. (2021). Sınıf yönetimi engeli olarak istenmeyen davranışlar: Kalitatif bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 573-600.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods (3. b.). California: SAGE Publications. https://journals.aps.org/prb/abstract/10.1103/PhysRevB.29.6996 sayfasından erişilmiştir.
  • Yumuşak, G. & Balcı, Ö. (2018). Öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışları ile başa çıkma yöntemleri ve bu yöntemlerin etkililiğine ilişkin görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 223-254.

Covid-19 Salgını Sürecinde Yüz Yüze Eğitime Geçen Ortaokullarda Gerçekleşen Öğrenci İstenmeyen Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 44 - 68, 28.04.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.979158

Öz

Covid-19 salgını sürecinde eğitim ortamlarına gelen tedbirler çerçevesinde oluşan öğrenci istenmeyen davranışlarında farklılıklar olabileceği düşünülmektedir. Bu bağlamda araştırmada, salgın sürecinde yüz yüze eğitime geçen ortaokullarda gerçekleşen öğrenci istenmeyen davranışlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma türlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Adana ili içerisinde, ölçüt örnekleme metoduyla belirlenmiş, tam zamanlı yüz yüze eğitime devam eden “köy okulu” statüsündeki bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu belirlenen ortaokuldaki 18 öğretmen ve 107 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme ve gözlem formları kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler, salgın sürecine özgü maske takmama/çıkarma, fiziksel mesafeyi korumama istenmeyen davranışlarının oluştuğunu; izinsiz ayağa kalkma ve kavga gibi bazı davranışlarda azalma görülürken; şikâyet etme, devamsızlık gibi davranışlarda artma görüldüğünü dile getirmişlerdir. İstenmeyen davranışların aileden, çevreden, bireysel sorunlardan, eğitim sisteminden kaynaklanabileceğini ifade etmişlerdir. İstenmeyen davranışlara uyarı, ceza, öğrenci ile konuşma vb. şeklinde müdahale ettiklerini aynı zamanda salgın süreci dolayısı ile müdahale yöntemlerinde bazı değişikler olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca, yapılan gözlemlerde görüşme sonuçlarına benzer sonuçlara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2013). Öğrencilerde görülen istenmeyen davranışların nedenleri ve çözüm yolları ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Atıcı, R. (2014). Sınıf içerisinde öğrenci davranışlarına etki eden etmenler. The Journal of Academic Social Science Studies, 28(2), 413-427.
  • Aydın, B. (2001). İlköğretim okullarında sınıf disiplinin sağlanması. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Aydoğan, İ. (2010). Sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi. C. Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (s. 193-211). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bahat, İ. (2020). Türkiye yükseköğretiminde nitelik sorunsalı konusunda devlet üniversiteleri öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri. (Doktora tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Balay, R. (2003). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi. Ankara: Sandal Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2020). Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 75-85.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A. & Tanrıverdi, S. (2020). Covid-19 ve eğitim. Milli Eğitim, 49(1), 1091-1104.
  • Dağlı, A. & Baysal, N. (2011). İlköğretim II. kademede görevli öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları disiplin sorunlarına ve bunların çözüm yollarına ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 61-78.
  • Demir, F. (2013). Ortaokullarda öğrencilerin disiplinsiz davranışları ve bu davranışların sebepleri (Batman ili Merkez ilçesi örneği). (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. & Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 10(2), 853-891.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gökçen, E. (2018). Sınıf içi disiplini bozan davranışlara yönelik öğretmen görüşleri (Şanlıurfa ili örneği). (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Gökyer, N. & Doğan, B. (2016). İstenmeyen öğrenci davranışları ve nedenlerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 93-106.
  • Kaya, İ. (2019). Öğretmenlerin disiplini sağlama yaklaşımları ile öğrencilerin sınıf iklimi algıları ve öğretimsel muhalefet davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Doktora tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Külekçi-Akyavuz, E. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Masekoameng, M. C. (2010). The impact of disciplinary problems on educator morale in secondary schools and implications for management. (Doctoral dissertation). http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/ download?doi=10.1.1.889.713&rep=rep1&type=pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB. (2020, Ekim 8). Okullarda yüz yüze eğitimde ikinci aşama 12 Ekim Pazartesi günü başlıyor. http://www.meb.gov.tr/okullarda-yuz-yuze-egitimde-ikinci-asama-12-ekim-pazartesi-gunu-basliyor/haber/21776/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Nezihoğlu, G. Ö. & Sabancı, A. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 41-53.
  • Öğe, D. (2015). Teachers’ perceptions of secondary school students’ discipline problems and techniques to deal with these problems. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Öz, E. Z. (2012). Öğretmen, öğrenci ve ailelerin ilköğretim 2. kademede gözlenen disiplin problemleri ve baş etmede kullanılan stratejiler ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, İ. E. (2004). Sınıf ortamında istenmeyen davranışlar. Ç. Özdemir & Ş. Erçetin (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 269-295). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Öztürk, B. (2016). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 149-192). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pehlivan, F. (2017). Ortaokul ve liselerde yaşanan disiplin problemlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Doktora tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Sahranç, Ü. (2019). Öğrenme psikolojisi ile ilgili temel kavramlar. İ. Yıldırım (Ed.), Eğitim psikolojisi içinde (s. 301-331). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tertemiz, N. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplin. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 67-89). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • WHO. (2020, October 12). Q & As on COVID-19 and related health topics. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19 sayfasından erişilmiştir.
  • Yaraş, Z. & Turan, M. (2021). Sınıf yönetimi engeli olarak istenmeyen davranışlar: Kalitatif bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 573-600.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods (3. b.). California: SAGE Publications. https://journals.aps.org/prb/abstract/10.1103/PhysRevB.29.6996 sayfasından erişilmiştir.
  • Yumuşak, G. & Balcı, Ö. (2018). Öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışları ile başa çıkma yöntemleri ve bu yöntemlerin etkililiğine ilişkin görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 223-254.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Canoğulları 0000-0001-7883-6711

Emine Yıldız Arıganoğlu 0000-0001-6297-3877

Sultan Kesik 0000-0003-4948-1821

Meral Atıcı 0000-0003-0675-4439

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 1 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canoğulları, E., Yıldız Arıganoğlu, E., Kesik, S., Atıcı, M. (2022). Covid-19 Salgını Sürecinde Yüz Yüze Eğitime Geçen Ortaokullarda Gerçekleşen Öğrenci İstenmeyen Davranışlarının İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 44-68. https://doi.org/10.37217/tebd.979158

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı