Aim: It was carried out in order to determine the needs of the faculty for the planning of the faculty development programs that will provide the continuous professional development (CPD) of the faculty members working at Ege University Faculty of Medicine (EUFM).
Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted between December 2019 and
February 2020. 225 faculty members working in EUFM were reached. The data of the research were
collected with a digital questionnaire form. The data were evaluated in the SPSS 21 package program.
Distribution statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) were used in the analysis of
the data.
Results: 61.6% (n: 98) of the faculty members work in Internal Sciences, 17% (n: 27) in Surgical
Sciences, 21.4% (n: 34) in Basic Sciences. It was determined that faculty member wanted CPD
activities to be carried out four hours a month, with a modular program repeated at certain times and
at least 2-5 teaching methods. Under the training skills title of CPD activities, assistants and assistant
professor need training skills. As research skills, assistants and specialists need publication
preparation and scientific meeting, and others need research planning. As personal development and
application skills, assistants and specialists need scientific meetings and others need training to
support their personal development.
Conclusion: Determining the needs and wishes of the faculty members in the planning of the faculty
development programs affects the success of the CPD activities. It is recommended to organize CPD
activities in line with the determined training requirements.
Amaç: Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinde görevli olan öğretim elemanlarının sürekli mesleki gelişimini (SMG) sağlayacak eğitici gelişim programlarının planlanması için eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Aralık 2019-Şubat 2020 ayları arasında yapılan kesitsel tipte araştırmadır. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinde görevli olan 225 öğretim elemanına ulaşılmıştır. Araştırmanın verilerini öğretim elemanlarının eğitim gereksinimlerini belirlemeye yönelik hazırlanan dijital anket formu ile toplanmıştır. Veriler, SPSS 21 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde dağılım istatistikleri (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır.
Bulgular: Öğretim elemanlarının %61,6‟sı (n:98) Dâhili Bilimler, %17‟si (n:27) Cerrahi Bilimler, %21,4‟ü (n: 34) Temel Bilimlerde görev yapmaktadır. Öğretim elemanları SMG etkinliklerini ayda dört saat, belli zamanlarda tekrarlanan modüler program ve en az 2-5 öğretim yöntemi ile yürütülmesini istedikleri belirlenmiştir. Sürekli mesleki gelişim etkinliklerinde eğitim becerileri olarak asistanların ve Dr. Öğr. Üyelerinin eğitim becerileri konusunda ihtiyaçları olduğu saptanmıştır. Araştırma becerileri olarak asistan ve uzmanların yayın hazırlama ve bilimsel toplantı, diğer öğretim elemanlarının araştırma planlama konusunda gereksinimlerinin olduğu belirlenmiştir. Kişisel gelişim ve uygulama becerileri olarak asistan ve uzmanların bilimsel toplantı, diğer öğretim elemanlarının ise kişisel gelişimlerini destekleyecek eğitimlere ihtiyaçlarının olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Eğitici gelişim programlarının planlanmasında eğiticilerin gereksinimlerinin ve isteklerinin belirlenmesi sürekli mesleki gelişim etkinliklerinin başarısını etkilemektedir. Saptanan eğitim gereksinimleri doğrultusunda sürekli mesleki gelişim etkinlikleri düzenlenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2022 |
Submission Date | February 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |