Amaç: Bu çalışmada alkol içerikli uyaranlara ilişkin bilişsel yanlılık ölçüm ve modifikasyonu araştırmalarında kullanılabilecek, Türk örneklemi üzerinde geçerliliği ve standardizasyonu yapılmış içecek resim seti oluşturulması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Alkollü ve alkolsüz içecek resimleri 3 pasif bağlamda (dolu bir şişede içecek, boş bir bardakla dolu bir şişe ve dolu bir bardakla dolu bir şişe içecek) ve 3 aktif bağlamda (içecek servis edilirken, açılırken ve tüketilirken) fotoğraflanmıştır. Sonrasında 120 üniversite öğrencisine Alkol Kullanım Bozukluğu Tarama Testi, içecek resimlerini tanıma ve derecelendirme deneyleri uygulanmıştır.
Bulgular: Türk İçecek Resim Seti kolaylıkla tanınabilen, popülasyon tarafından sıklıkla tüketilen içecek resimlerinden oluşmaktadır. Alkollü içecek resimleri ağır içici grupta daha fazla içme isteği uyandırabilmiştir. Pasif bağlamda sunulan içecekler aktif resimlere göre daha hızlı tanınmıştır.
Sonuç: Türk İçecek Resim Seti, alkol bağımlılığında örtük bilişsel süreçleri araştırmak için çeşitli deneysel paradigmalarda kullanılabilecektir.
Uzman Hekim Cenan Hepdurgun’a Türk İçecek Resim Seti araştırması henüz taslak aşamasındayken yaptığı değerli katkılardan dolayı teşekkür ederiz.
Aim: In this study, a valid and standard Turkish Beverage Picture Set have been generated for using in alcohol cognitive bias measurement and cognitive bias modification research.
Materials and Methods: Both alcoholic and non-alcoholic beverages were photographed in 3 passive (full- bottle, bottle with empty glass, bottle with full glass) and 3 active (drinking, opening, serving) context. Consequently, Alcohol Use Identification Test, recognition and likert experiments were applied to 120 university students.
Results: Turkish Beverage Picture Set was recognized easily and all beverages were familiar to the population. Alcoholic beverage images aroused greater urge to drink in heavy drinkers compared to light drinkers. Also, images which were presented in passive context were recognized faster than the active context images.
Conclusion: Turkish Beverage Picture Set can be used in various experimental paradigms to investigate implicit cognitive process in alcohol addiction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | April 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 62 Issue: 1 |