Aim: The aim of this study is to determine self-assessment on the education and knowledge level on
physician rights, to examine experiences of violation of rights and opinions about current physician
rights problems of the residents studying in the medical residency programs of Ege University Faculty
of Medicine.
Materials and Methods: Between October 2020 and October 2021, 278 residents working at Ege
University Medical Faculty Hospital were surveyed face to face and online. Demographic
characteristics, professional characteristics, self-assessment on the education and knowledge level on
physician rights; experiences of violation of rights and opinions about current physician rights
problems of medical residents were evaluated with a questionnaire. 276 questionnaires were
evaluated. Data were analyzed with the IBM SPSS 24.0 Statistics Program. Statistical significance
level was determined as p<0.05.
Results: The rate of receiving physician rights education in the medical faculty (72.1%) was higher
than in the residency program period (29.7%). 87% of the residents rated their knowledge of physician
rights as “low” and “moderate”. Residents with “moderate/adequate” knowledge of physician rights
were mostly those who had received physician rights or patient rights education (p<0.05). 69.2% of the
participants stated that they had witnessed a violation of physician right. Longer professional
experience, higher number of patients per day, longer working hours and being on night shift were
associated with witnessing a violation of physician rights (p<0.05). Residents mostly thought that there
were problems with physician rights in terms of working conditions (90.5%), salary (89.5%), patientphysician relations (86.9%).
Conclusion: Self-assessment of medical residents on the level of knowledge about physician rights
shows that they find themselves lacking in this subject and need training. For this reason, more time
and resources should be allocated to the teaching of physician rights in both medical faculties and
medical residency programs. In our country there is a need for applicable legal regulations for the
protection and development of physician rights
Amaç: Bu çalışmanın amacı; Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde tıpta uzmanlık eğitimi alan uzmanlık
öğrencilerinin hekim hakları konusundaki eğitim ve bilgi düzeylerine ilişkin öz değerlendirmelerinin
belirlenmesi, hak ihlali deneyimlerinin ve güncel hekim hakları sorunlarına yönelik görüşlerinin
incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Ekim 2020-Ekim 2021 tarihleri arasında Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi
Hastanesi’nde görevli 278 uzmanlık öğrencisine yüz yüze ve çevrimiçi ortamda anket uygulandı. Anket
formu ile uzmanlık öğrencilerinin; demografik ve mesleki özellikleri, hekim hakları konusundaki eğitim
ve bilgi düzeylerine ilişkin öz değerlendirmeleri, hak ihlali deneyimleri ve güncel hekim hakları
sorunlarına yönelik görüşleri belirlendi. 276 anket değerlendirmeye alındı. Veriler, IBM SPSS 24.0
programı ile analiz edildi. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlendi.
Bulgular: Tıp fakültesinde hekim hakları eğitimi alma oranı (%72,1), uzmanlık eğitimi dönemine göre
(%29,7) daha fazlaydı. Uzmanlık öğrencilerinin %87’si hekim hakları konusundaki bilgisini “az” ve
“orta” düzey olarak değerlendirdi. Hekim hakları bilgi düzeyi “orta/yeterli” olan uzmanlık öğrencileri;
daha çok hekim hakları veya hasta hakları eğitimi almış olanlardı (p<0,05). Katılımcıların %69,2’si
hekim hakkı ihlaline tanık olduğunu belirtti. Mesleki deneyim süresinin, günlük hasta sayısının, günlük
çalışma saatinin daha fazla olması ve nöbet tutma durumu; hekim hakkı ihlali tanıklığı ile ilişkilendirildi
(p<0,05). Uzmanlık öğrencileri; en sık çalışma koşulları (%90,5), maaş (%89,5), hasta-hekim ilişkileri
(%86,9) konusundaki hekim haklarında sorun olduğunu düşünmekteydi.
Sonuç: Uzmanlık öğrencilerinin, hekim hakları konusundaki bilgi düzeyleri üzerine öz
değerlendirmeleri; bu konuda kendilerini eksik bulduklarını ve eğitime ihtiyaç duyduklarını
göstermektedir. Bu nedenle hem tıp fakültesi hem de uzmanlık eğitim programlarında hekim hakları
konusuna daha fazla zaman ve kaynak ayrılması gerekmektedir. Ülkemizde, hekim haklarının
korunması ve geliştirilmesi konusunda uygulanabilir yasal düzenlemelere ihtiyaç vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Forensic Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 18, 2023 |
Submission Date | January 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 62 Issue: 3 |