Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir üniversite hastanesi sağlık kurulu polikliniğine dil ve konuşma sorunları ile gelen olguların sosyodemografik-klinik özellikleri ve rapor düzeylerinin incelenmesi

Yıl 2023, , 257 - 265, 12.06.2023
https://doi.org/10.19161/etd.1124530

Öz

Amaç: Dil ve konuşma sorunları çocuk ve ergen psikiyatri polikliniklerine en sık başvuru nedenlerinden biridir. Bizim çalışmamızın amacı çocuk ve ergen psikiyatri sağlık kurulu polikliniğine dil ve konuşma sorunları ile başvuran okul öncesi yaş grubundaki olguların sosyodemografik-klinik özelliklerini ve rapor düzeylerini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Sağlık Kurulu polikliniğine dil ve konuşma sorunları olup özel gereksinim raporu amacı ile Mart 2021 ve Şubat 2022 tarihleri arasında başvuran olgular taranarak 171 çocuğun verileri incelenmiştir. Dil ve konuşma sorunları; konuşmama, yaşıtlarına göre konuşma becerilerinin yetersiz olması, telaffuz-artikülasyon sorunları ve konuşmada takılma olarak kategorize edilmiştir. Bu çocukların dosya verileri (yaş, cinsiyet, özgeçmiş, soygeçmiş, gelişim testi sonuçları, tanıları, rapor düzeyleri) retrospektif olarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya alınan 171 olgunun yaş ortalaması 45,9±14,4/ay olarak saptandı. Bu olguların 115 (% 67,3) tanesi erkek cinsiyet, 56 (%32,7) tanesi kız cinsiyetti. Sağlık kurulu polikliniğine en sık başvuru nedeni en sık (%49,1) yaşıtlarına göre konuşma becerilerinde gerilik olması idi. Gelişim düzeyi için yordayıcılar önemlilik sırasına göre; okul öncesi eğitime gitme (β=370, p<0,001), hipoksi olmaması (β=237, p<0,001) ve özel eğitime gitme (β=176, p<0,001) şeklinde saptandı.
Sonuç: Otizm spektrum bozukluğu, zihinsel yetersizlik gibi birçok nörogelişimsel bozukluk dil ve konuşma sorunları ile prezente olabilir. Bu çocukların erken dönemde tespiti, tedavisi ve uygun rapor gereksinimleri büyük bir önem taşımaktadır.

Destekleyen Kurum

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Carvalho Ade J, Lemos SM, Goulart LM. Language development and its relation to social behavior and family and school environments: a systematic review. Codas. 2016;28(4):470-9.
  • American Psychiatric Association. Diagnostic and statical manual of mental disorders. 5th ed. Washington, DC: APA; 2013.
  • Bishop DVM. Why is it so hard to reach agreement on terminology? The case of developmental language disorder (DLD). Int J Lang Commun Disord. 2017;52(6):671-80.
  • Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik (ÇÖZGER). Resmi Gazete Tarihi: 20.02.2019, Resmi Gazete Sayısı: 30692 mükerrer. https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2019/02/20190220-1.htm.
  • Kayhan M, Öztürk Y. "Bir Üniversite Hastanesine Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporuna Başvuran Olguların Klinik ve Sosyodemografik Özellikleri." Osmangazi Tıp Dergisi. 2020;42(2): 240-8.
  • Yalaz K, Anlar B, Bayoğlu, B. Denver II Gelişimsel Tarama Testi “Türkiye Standardizasyonu”. Ankara: Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği. 2011.
  • Ferri SL, Abel T, Brodkin ES. Sex Differences in Autism Spectrum Disorder: a Review. Curr Psychiatry Rep. 2018:20(2):9.
  • Leonard H, Wen X. The epidemiology of mental retardation: challenges and opportunities in the new millennium. Ment Retard Dev Disabil Res Rev. 2002;8(3):117–34.
  • Tomblin JB, Records NL, Buckwalter P, et al. Prevalence of specific language impairment in kindergarten children. J Speech Lang Hear Res. 1997;40(6):1245-60.
  • Mukaddes NM, Ercan ES. (2018) Nörogelişimsel Bozukluklar, 1. Baskı Nobel Tıp Kitabevi: İstanbul.
  • Law J, Garrett Z, Nye C. Speech and language therapy interventions for children with primary speech and language delay or disorder. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(3):CD004110.
  • King TM, Rosenberg LA, Fuddy L, et al. Prevalence and early identification of language delays among at-risk three year olds. J Dev Behav Pediatr. 2005;26(4):293-303.
  • Zheng X, Chen R, Li N,et al. Socioeconomic status and children with intellectual disability in China. J Intellect Disabil Res. 2012;56(2):212-20.
  • Becker KG. Autism and Socioeconomic Status-An Immune Link? Am J Public Health. 2018;108(3):16.
  • Zablotsky B, Black LI, Maenner MJ, et al. Prevalence and Trends of Developmental Disabilities among Children in the United States: 2009-2017. Pediatrics. 2019; 144(4):201-90.
  • Camilli G, Vargas S, Ryan S, et al. Meta-analysis of the effects of early education interventions on cognitive and social development. Teachers college record. 2010; 112(3):579-620.
  • Hopkins-Golightly T, Raz S, Sander CJ. Influence of slight to moderate risk for birth hypoxia on acquisition of cognitive and language function in the preterm infant: A cross-sectional comparison with preterm-birth controls. Neuropsychology. 2003;17(1): 3–13.
  • Poets CF. Intermittent hypoxia and long-term neurological outcome: How are they related? Semin Fetal Neonatal Med. 2020;25(2):101-072.
  • Güller B, Yaylacı F. Çocuklar için özel gereksinim raporuna geçiş sonrası bir yıllık sağlık kurulu verilerinin değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi. 2021;24(2):207-16.
  • Öztürk Y, Demir N, Topal Z, et al. Bir üniversite hastanesine engelli çocuk sağlık kurulu için başvuran olguların klinik ve sosyodemografik özellikleri: Bir ön çalışma. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2018;25:101-10.

Investigation of sociodemographic-clinical characteristics and report levels of cases with language and speech problems in a university hospital health board polyclinic

Yıl 2023, , 257 - 265, 12.06.2023
https://doi.org/10.19161/etd.1124530

Öz

Aim: Language and speech problems are one of the most common reasons for applying to child and adolescent psychiatry outpatient clinics. The aim of our study is to examine the sociodemographic-clinical characteristics and report levels of the cases in the preschool age group who applied to the child and adolescent psychiatry health board outpatient clinic with speech and language problems.
Materiasl and Methods: The data of 171 children were analyzed by scanning the cases who applied to the Health Board Polyclinic with language and speech problems for the purpose of ÇÖZGER between March 2021 and February 2022. Language and speech problems are categorized as cannot speaking, poor speaking skills compared to their peers, pronunciation-articulation problems, and stuttering.
Results: The mean age of 171 patients included in the study was 45.9±14.4/month. Of these cases, 115 (67.3%) were male, while 56 (32.7%) were female. The most common reason for referral to the health board outpatient clinic (49.1%) was retardation in speaking skills compared to their peers. Predictors for development level, in order of importance; pre-school education (β=370, p<0.001), absence of hypoxia (β=237, p<0.001) and special education (β=176, p<0.001). The model created for this analysis was significant (F=16.554, p<0.001) and explained 24% of the variance.
Conclusion: Many neurodevelopmental disorders such as autism spectrum disorder and intellectual disability may present with language and speech problems. Early detection, treatment and appropriate reporting requirements of these children are of great importance.

Kaynakça

  • Carvalho Ade J, Lemos SM, Goulart LM. Language development and its relation to social behavior and family and school environments: a systematic review. Codas. 2016;28(4):470-9.
  • American Psychiatric Association. Diagnostic and statical manual of mental disorders. 5th ed. Washington, DC: APA; 2013.
  • Bishop DVM. Why is it so hard to reach agreement on terminology? The case of developmental language disorder (DLD). Int J Lang Commun Disord. 2017;52(6):671-80.
  • Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik (ÇÖZGER). Resmi Gazete Tarihi: 20.02.2019, Resmi Gazete Sayısı: 30692 mükerrer. https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2019/02/20190220-1.htm.
  • Kayhan M, Öztürk Y. "Bir Üniversite Hastanesine Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporuna Başvuran Olguların Klinik ve Sosyodemografik Özellikleri." Osmangazi Tıp Dergisi. 2020;42(2): 240-8.
  • Yalaz K, Anlar B, Bayoğlu, B. Denver II Gelişimsel Tarama Testi “Türkiye Standardizasyonu”. Ankara: Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği. 2011.
  • Ferri SL, Abel T, Brodkin ES. Sex Differences in Autism Spectrum Disorder: a Review. Curr Psychiatry Rep. 2018:20(2):9.
  • Leonard H, Wen X. The epidemiology of mental retardation: challenges and opportunities in the new millennium. Ment Retard Dev Disabil Res Rev. 2002;8(3):117–34.
  • Tomblin JB, Records NL, Buckwalter P, et al. Prevalence of specific language impairment in kindergarten children. J Speech Lang Hear Res. 1997;40(6):1245-60.
  • Mukaddes NM, Ercan ES. (2018) Nörogelişimsel Bozukluklar, 1. Baskı Nobel Tıp Kitabevi: İstanbul.
  • Law J, Garrett Z, Nye C. Speech and language therapy interventions for children with primary speech and language delay or disorder. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(3):CD004110.
  • King TM, Rosenberg LA, Fuddy L, et al. Prevalence and early identification of language delays among at-risk three year olds. J Dev Behav Pediatr. 2005;26(4):293-303.
  • Zheng X, Chen R, Li N,et al. Socioeconomic status and children with intellectual disability in China. J Intellect Disabil Res. 2012;56(2):212-20.
  • Becker KG. Autism and Socioeconomic Status-An Immune Link? Am J Public Health. 2018;108(3):16.
  • Zablotsky B, Black LI, Maenner MJ, et al. Prevalence and Trends of Developmental Disabilities among Children in the United States: 2009-2017. Pediatrics. 2019; 144(4):201-90.
  • Camilli G, Vargas S, Ryan S, et al. Meta-analysis of the effects of early education interventions on cognitive and social development. Teachers college record. 2010; 112(3):579-620.
  • Hopkins-Golightly T, Raz S, Sander CJ. Influence of slight to moderate risk for birth hypoxia on acquisition of cognitive and language function in the preterm infant: A cross-sectional comparison with preterm-birth controls. Neuropsychology. 2003;17(1): 3–13.
  • Poets CF. Intermittent hypoxia and long-term neurological outcome: How are they related? Semin Fetal Neonatal Med. 2020;25(2):101-072.
  • Güller B, Yaylacı F. Çocuklar için özel gereksinim raporuna geçiş sonrası bir yıllık sağlık kurulu verilerinin değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi. 2021;24(2):207-16.
  • Öztürk Y, Demir N, Topal Z, et al. Bir üniversite hastanesine engelli çocuk sağlık kurulu için başvuran olguların klinik ve sosyodemografik özellikleri: Bir ön çalışma. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2018;25:101-10.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burcu Kardaş 0000-0002-2912-8097

Ömer Kardaş 0000-0003-2241-2367

Zeynep Uçar 0000-0001-6089-7559

Tuğçe Kapucu 0000-0002-1027-9880

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Vancouver Kardaş B, Kardaş Ö, Uçar Z, Kapucu T. Bir üniversite hastanesi sağlık kurulu polikliniğine dil ve konuşma sorunları ile gelen olguların sosyodemografik-klinik özellikleri ve rapor düzeylerinin incelenmesi. ETD. 2023;62(2):257-65.

1724617243172472652917240      26515    

 26507    26508 26517265142651826513

2652026519