Aim: The aim of this study was to evaluate levels of gender perception and factors relating to this among first-year students in a medical faculty. Materials and Methods: The population of this cross-sectional study consisted of 356 (81%) of the 435 first-year students attending Ege University Faculty of Medicine in the 2013-2014 academic year. Data were collected using the Turkish version of the "Gender Equality Scale", which includes 24 items and 2 sub-scales, along with an information form to gather socio-demographic data. Results: Mean total score of students on the Gender Equality Scale was 62.6±5.6. Mean score on the “Traditional Gender Norms” sub-scale was 43.1±5.1 and mean score on the “Equalitarian Gender Norms” sub-scale was 19.6±2.1. Mean total score was 65.3±3.9 for female students and 60.6±5.8 for male students. This difference between the genders regarding gender equality was found to be statistically significant (p
Amaç: Bu çalışmanın amacı bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörleri değerlendirmektir. Gereç ve Yöntem: Kesitsel araştırma şeklinde yürütülen çalışma Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi 2013-2014 eğitim yılında birinci sınıfta okuyan 435 öğrenciden 352'sine (%81) ulaşılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak 24 sorudan ve iki alt skaladan oluşan Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin (CEÖ) Türkçe versiyonu ve sosyo-demografik özellikleri sorgulayan bilgi formu kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin CEÖ puan ortalaması 62.6±5.6'dür. Öğrencilerin CEÖ “Geleneksel Cinsiyet Normları” alt skala puan ortalaması 43.1±5.1 “Eşitlikçi Cinsiyet Normları” alt skala puan ortalaması 19.6±2.1'dir. Kadın öğrencilerin CEÖ ortalaması 65.3±3.9, erkek öğrencilerin puan ortalaması 60.6±5.8 idi. Cinsiyetler arasında cinsiyet eşitliği açısından fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p
Diğer ID | JA97CV43NK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |