BibTex RIS Kaynak Göster

Can different curriculum types affect opinions of tutors and students about problem based learning?

Yıl 2012, Cilt: 51 Sayı: 2, 103 - 109, 01.06.2012

Öz

Aim: There is numerous literature available on the studies regarding the satisfaction of students and tutors with the Problem Based Learning (PBL) approach, however the research investigating views of both sides of the different implementations of PBL (full or hybrid) is limited. Our objective is to ascertain different opinions of medical students and tutors on PBL and compare their opinions on the basis of curriculum type. The research will be based on two medical schools with the full PBL and hybrid curricula. Materials and Methods: This study was conducted among students and tutors (n=768) in two medical schools, one of which has a full PBL curriculum and the other a hybrid curriculum. A full PBL curriculum has been applied at the Pamukkale University Faculty of Medicine since 1999 to teach basic medical sciences throughout the first three years of medical education. A hybrid curriculum has been applied in Akdeniz University Faculty of Medicine since 2002 to teach basic medical sciences throughout the first two years of medical education. A “tutor questionnaire” and a “student questionnaire” prepared by the authors to ascertain the views of the participants on PBL were used. The questionnaires included 14 statements scored on a five-item Likert-type scale and two additional specific questions considering previously confirmed advantages of PBL to lectures. Ninety-two percent (n=707) of the target group fully responded to both questionnaires. Results: Students and tutors who attended a school focused which provided a full PBL approach appreciated to a much higher extent the previously confirmed advantages of PBL in lectures more than those who attended a school based on the hybrid approach. Conclusion: PBL curriculum can be considered superior to hybrid curriculum via demonstrating the advantages that a PBL approach can provide.

Farklı eğitim programları, eğitim yönlendiricileri ve öğrencilerin probleme dayalı öğrenim hakkındaki görüşlerini etkileyebilir mi?

Yıl 2012, Cilt: 51 Sayı: 2, 103 - 109, 01.06.2012

Öz

Amaç: Literatürde Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) ile ilgili öğrenci ve eğitim yönlendiricilerinin memnuniyeti hakkında yapılmış çok sayıda araştırma bulunmaktadır. Ancak PDÖ yöntemini farklı şekillerde uygulayan (tam veya hibrid) programlarda memnuniyeti değerlendiren çalışmalar sınırlı sayıdadır. Bu araştırmanın amacı, eğitim programında PDÖ yönteminin tam veya hibrid program şeklinde uygulayan fakültelerin öğrenci ve öğretim üyelerinin görüşlerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma tam PDÖ yöntemini ve hibrid eğitim yöntemini uygulayan iki tıp fakültesinin öğrencileri ve eğitim yönlendiricileri (n=707) üzerinde gerçekleştirilmiştir. Eğitim yönlendiricileri ve öğrencilerin, PDÖ hakkındaki görüşlerini belirlemek amacı ile yazarlar tarafından hazırlanan bir anket formu kullanılmıştır. Anketler PDÖ'nün klasik eğitime göre avantajlarını içeren, beşli Likert tipi skala ile cevaplanması istenilen 14 açıklama ve iki spesifik soruyu içermektedir. Bulgular: Tam PDÖ uygulanan programdaki öğrenci ve eğitim yönlendiricileri, hibrid program uygulayan fakültenin öğrenci ve eğitim yönlendiricilerine göre, PDÖ'nün literatürde belirtilen avantajları ile ilgili daha olumlu yönde görüş bildirmiştir. Sonuç: Bu bulgu, PDÖ'nün avantajlarından daha fazla yararlanılabilmesi için, tam PDÖ uygulamanın, hibrid program uygulamaya göre daha yararlı olabileceğini göstermektedir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA86JJ25JB
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gürpınar E

Alimoğlu M K

Tetik C

Akdogan I

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 51 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver E G, K AM, C T, I A. Farklı eğitim programları, eğitim yönlendiricileri ve öğrencilerin probleme dayalı öğrenim hakkındaki görüşlerini etkileyebilir mi?. ETD. 2012;51(2):103-9.

1724617243172472652917240      26515    

 26507    26508 26517265142651826513

2652026519