Aim: This study aims to present the preliminary results, students' achievement and feedback relating to the restructuring of the Medical Microbiology Laboratory-Demonstration (MM-LD) classes in Ege University Faculty of Medicine (EUFM) 2nd year curriculum. Materials and Methods: The MM-LD classes' objectives have been reviewed and reestablished within the framework of EUFM Phase 3 Education Program and the National Core Curriculum (NCC). During EUFM's 2009-2010 Academic Year, the lectures and demonstrations were given as four separate classes in a way which students would experience in their daily practice and to support comprehension of theoretical knowledge. At the end of the training, the students were asked to complete a structured feedback form containing 12 questions on a 9-point scale. Students also received a knowledge test consisting of 25 questions. The same test was applied five months later as a re-test. Results: The survey was conducted among 351 students who were enrolled in their 2nd year, 284 (80.9%) attended all classes. Feedback forms were answered by 328 (93.4%) students. In their feedback, students found the lectures to be generally good (mean: 6.91). Test and re-test results demonstrated that the students had a high average of correct answers (mean.test1=18,60, mean.test2=19,48). The internal consistency (Cronbach's alpha) coefficients of the tests were α1=0.62 and α2=0.65, respectively. Conclusion: It was concluded that 2nd year students of the EUFM were highly satisfied with the restructured MM-LD classes and this was reflected positively in their level of knowledge.
Undergraduate medical education curriculum educational measurement
Amaç: Bu çalışmada Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi'nin (EÜTF) 2. Sınıf Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar-Demonstrasyon (TM-LD) derslerinin yeniden yapılandırılması ile öğrenci beğenisi ve bilgi düzeylerine ilişkin ilk sonuçların paylaşılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: TM-LD dersleri, EÜTF Evre 3 hedefleri, Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (UÇEP) çerçevesinde gözden geçirilerek, amaç ve öğrenim hedefleri yeniden belirlenmiş, dersler öğrencilerin etkin katılım ve ilgilerini artıracak, öğrenme düzeylerinde kalıcılık sağlayacak bir yapıya dönüştürülmeye çalışılmıştır. Dersler, 2009-2010 döneminde, dört ayrı derste ve öğrencilerin günlük pratikte karşılaşacakları bir akışla uygulanmış böylece teorik bilgilerin anlaşılırlığının desteklenmesi hedeflenmiştir. Eğitim sonunda öğrencilerden 12 soruluk yapılandırılmış geribildirim formunu 9'lu değerlendirme ölçeğine göre yanıtlamaları istenmiştir. Dersler sonunda öğrencilerin bilgi düzeylerini ölçmek amacıyla, 25 sorudan oluşan bir bilgi testi uygulanmış, aynı test beş ay sonra aynı öğrenci grubuna yeniden uygulanmıştır. Bulgular: EÜTF 2. Sınıfına kayıtlı (n=351) öğrencilerin 284'ü (%80,9) uygulanan dört dersin tümüne katılmıştır. Geribildirim formunu 328 (%93,4) öğrenci yanıtlamıştır. Öğrenciler geribildirimlerinde genel olarak eğitimleri iyi bulduklarını (ortalama 6,91) belirtmişlerdir. Uygulanan her iki bilgi testinde öğrencilerin doğru yanıt ortalamalarının yüksek (test1 ort.=18,60, test2 ort.=19,48) olduğu saptanmıştır. Testlerin iç tutarlılık (Cronbach alfa) katsayıları sırası ile α1=0.62 ve α2=0.65 olarak saptanmıştır. Sonuç: Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi 2. Sınıf öğrencilerinin yeniden yapılandırılmış TM-LD derslerine ilişkin beğenilerinin yüksek düzeyde olduğu ve eğitimin öğrencilerin bilgi düzeylerine olumlu yansıdığı saptanmıştır.
Mezuniyet öncesi tıp eğitimi eğitim programı eğitimsel ölçüm
Diğer ID | JA47FU99AA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012Cilt: 51 Sayı: 4 |