Aim: In this study it was aimed to evaluate the prevalence of Internet addiction in four pilot schools located in Bornova, one of İzmir’s most populated districts.
Material and Methods: In this cross-sectional study the study sample comprised 1035 students in grade 6, 7, 9 and 10 of two state and two private schools located in Bornova district. The tools were “Internet addiction scale” developed by Günüç and Kayri in 2009 and a personal questionnaire form.
Results: We reached 685 of 1035 students in the study sample. Twenty-four students who did not fill the questionnaire properly were excluded and a total of 661 students (63.9%) were included in the analysis. According to Internet addiction scale, 37.4% (n=247) were not Internet addict while 36.9% (n=244) were in the risk group and 25.7% (n=170) were Internet addict. Internet addiction was significantly associated with safe Internet use (x2=9,013; p=0,011), daily personnel computer game playing (x2=76,556; p=0,000), watching television (x2=11,859; p=0,003), Internet connection time (x2=61,787; p=0,000) ), informing the student at home about internet (x2=19.386; p<0,001) and age for starting Internet use (x2=23,360; p=0,000).
Conclusion: These data suggest that a substantial part of the students is Internet addict. Hence, further interventional studies are needed for prevention.
School adolescents internet addiction internet addiction scale.
Amaç: Bu çalışmada İzmir‟in nüfusu en büyük ilçelerinden Bornova İlçesi‟nde belirlenen dört pilot okulda internet bağımlılığı prevalansının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışmada araştırma grubunu Bornova ilçesindeki iki devlet ve iki özel okulun 6., 7., 9. ve 10. sınıflarındaki 1035 öğrenci oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, Günüç ve Kayri‟nin 2009 yılında geliştirdiği “internet bağımlılık ölçeği” ve kişisel anket formu kullanıldı.
Bulgular: Çalışma grubundaki 1035 öğrencinin 685‟ine ulaşıldı. Formları uygun şekilde doldurmayan 24 öğrenci çalışma dışında bırakıldı; %63,9‟u (n=661) analize alındı. İnternet bağımlılık ölçeğine göre öğrencilerin %37,4‟ü (n=247) internet bağımlısı değilken, %36,9‟u (n=244) risk grubundaydı ve %25,7‟si (n=170) ise internet bağımlısıydı. İnternet bağımlılık durumları ile güvenli internet kullanma (x2=9,013; p=0,011), günlük bilgisayar oyunu oynama (x2=76,556; p=0,000), televizyon izleme (x2=11,859; p=0,003), öğrencinin internet hakkında evde bilgilendirilmesi (x2=19.386; p<0,001) ve internete bağlanma süresi (x2=61,787; p<0,000), internet kullanmaya başlama yaşı (x2=23,360; p<0,000) arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptandı.
Sonuç: Verilerimiz öğrencilerin azımsanmayacak kısmının “internet bağımlısı” olduğunu göstermektedir. Bu konuda daha ileri araştırmalar ve koruyucu çalışmalar yapılmasında fayda vardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |