In this study the effects of leisure time activities on the personality and psycho-social development of the youth are examined. the study was on 389 people attendindg Youth Centers of the Middle East Technical University, Hacettepe University Leisure Time Clubs, Yenimahalle and Çankaya Youth Centre. A questionnaire prepared by researchers was applied on groups in leisure time clubs except from 90 youth a positive psycho-social development was determined on the other people after the leisure time activities. Findings proved that youth thought of themselves as silent and passive before leisure time activities whereas after the leisure time activities they felt more active, social, self-confident and had less anxiety. There is a clear increase in their social abilities such as self-awareness, self-explanation and taking responsibilities compared to the situation before the leisure time activities. Half of the youth said leisure time activities didn't affect theirs success in school, whereas one third of them said they have an increase in their success. As a result, in order to protect psychological health of the youth and increase their social abilities the number of youth centers of leisure time activities should be increased.
Bu araştırmada Serbest Zaman Etkinliklerinin (SZE) gençlerin kişilik, sosyal ve eğitsel gelişimleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma Orta Doğu Teknik Üniversitesi Öğrenci Toplulukları, Hacettepe Üniversitesi Serbest Zaman Kulüpleri, Yenimahalle ve Çankaya Gençlik Merkezine aktif olarak katılım gösteren 389 genç üzerinde yapılmıştır. Araştırmacıların hazırladığı anket SZE kurumlarında gruplar halinde uygulanmıştır. SZE katılan 90 genç dışında diğer gençlerde SZE sonrası olumlu yönde psikososyal gelişme saptanmıştır. Bulgular gençlerin kendilerini SZE öncesi daha fazla sessiz, pasif, algılamalarına karşın, SZE sonrası aktif, girişken, güvenli, daha az kaygılı algıladıklarını ortaya çıkarmıştır. Kendini tanıma, düşüncelerini ifade edebilme, sorumluluk alma gibi sosyal becerilerinde SZE öncesine göre belirgin artış belirlenmiştir. Gençlerin yarısı SZE'nin okul başarısı hiç etkilemediği, üçte biri arttırdığını belirtmiştir. Sonuç olarak, gençlerin ruh sağlığını korumada ve sosyal becerilerini arttırmada serbest zaman hizmeti veren kuruluşların yaygınlaşması, daha çok gence ulaşması önem kazanmaktadır.
Diğer ID | JA93VY54KP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2005 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005Cilt: 44 Sayı: 3 |