The aim of this study was to evaluate the cross-sectional status of some basic medical concepts, mostly related with the Internal Medicine, that should have been learned by sixth year medical students during the undergraduate medical education in Turkey. A questionnaire containing 10 open-ended questions mostly from ınternal medicine was prepared. One hundred seventysix voluntary students from six different medical schools were included in this study. Students under the supervision of the teaching staff during working hours filled the guestionnaires. The ratio of correct answers for each medical school and gender were calculated. Distribution of correct answers between the genders was calculated by Chi-square test. Students ansv/ered ninety-five percent of the questions. The ratio of correct answers varied between 22% and 47 % (mean 31 %) among the universities. There was no gender difference in the ratio of correct answers to questions except one question. The results of the present study suggest that undergraduate medical education in Turkey may have some inadequacies regarding learning or teaching of some basic medical concepts.
Çalışmamızın amacı, ülkemizdeki Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet öncesi dönemde öğrenmeleri gereken, çoğunluğu Dahili Tıp Bilimleri ile ilgili, iç hastalıkları temel kavramlarından bazılarının son durumunu kesitsel olarak değeriendirmektir. Çoğunluğu Dahili Tıp Bilimleri ile ilgili 10 açık-uçlu sorudan oluşan anket formu hazırianmıştır. Çalışmaya altı farklı Tıp Fakültesinden 176 gönüllü son sınıf öğrencisi katılmıştır. Anket formları öğretim üyelerinin gözetiminde ve mesai saatleri içinde öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Doğru yanıt oranları tıp fakülteleri ve cinsiyete göre yüzde olarak saptanmış ve kız ve erkek öğrencilerin doğru yanıt oranları ki-kare testi ile karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin, soruların %95'ini yanıtladıkları görülmüştür. Doğru yanıtlama oranı %31 olup, bu oran üniversiteler arasında %22-47 arasında değişmektedir. Bir soru dışında, sorulara verilen doğru yanıtlar yönünden cinsler arasında fark yoktu. Bu çalışmanın sonuçları, ülkemizdeki mezuniyet öncesi tıp eğitimi esnasında öğrenilmesi gereken bazı temel tıp kavramlarının öğrenilmesi yada öğretilmesinde yetersizlikler olabileceğini düşündürtmektedir.
Other ID | JA78ZA75FN |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2002 |
Submission Date | September 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002Volume: 41 Issue: 3 |