Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The relationship between childhood treatments, loneliness and fur expression style in young adults

Yıl 2022, Cilt: 61 Sayı: 4, 530 - 540, 12.12.2022
https://doi.org/10.19161/etd.1208937

Öz

Aim: The purpose of this study is to examine the relationship between childhood traumas, loneliness and anger expression styles in young adults.
Materials and Methods: The research model is descriptive and relational type. The study group consists of 370 university students who have been studying at Haliç University in 2019-2020 and who participating voluntarily.in the study. In the study, the Socio-Demographic Information in order to collect personal information of the participants, the Childhood Traumas Scale in order to evaluate their traumatic experiences in childhood, the UCLA Loneliness Scale in order to measure their sense of loneliness, and the Anger Expression Style Scale in order to determine their anger expression styles were used as data collection tools.
Results: In the study it was determined that 64.9% of young adults are women, 72.4% were 20 years old, and while one from their family members of the 24.9% of the participants died, the babyhood/childhood care of 84.9% of the participants was taken care by the their family. The total trauma score of childhood of young adults was determined as (x ̅= 40.65; ss =11.42), anger expression style total score of (x ̅=76.29; ss =14.77), the loneliness score of (x ̅=35.89; ss=9.43). A positive and significant relationship was determined between childhood traumas and anger expression styles of young adults. In addition, it was found that the anger expression styles and loneliness levels of young adults is positively and significantly related.
Conclusion: As a result of the research, a relationship was found between childhood traumas, loneliness and anger expression styles of young adults. Increasing childhood traumas and aggressive behaviors as anger expression show the importance of increasing research on this subject. It is thought that the results of the research will contribute to the science of psychology and will guide future studies on similar topics.

Kaynakça

  • Işıklı B. Çocuk istismarının toplumsal boyutu. In 6.Sokakta Çalışan ve Yaşayan Çocuklar Sempozyumu Kitabı:156-63. İstanbul, Diyarbakır Valiliği, 2008.
  • Teeuw AH, Derkx BH, Koster WA, van Rijn RR. Detection of child abuse and neglect at the emergency room. Eur J Pediatr. 2012; 171: 877-85.
  • Acehan S, Bilen A, Ay MO, Gülen M, Avcı A, İçme F. Çocuk istismarı ve ihmalinin değerlendirilmesi. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi 2013; 22 (4): 591-14.
  • Bostancı N, Albayrak B, Bakoğlu İ, Çoban Ş. Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmalarının depresif belirtileri üzerine etkisi. Yeni Sempozyum Dergisi, 2006; 44 (2): 100-06.
  • Zeren C, Yengil E, Çelikel A, Arık A, Arslan M. Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı istismarı sıklığı. Dicle Tıp Dergisi. 2012; 39 (4): 536-541.
  • Kessler RC, McLaughlin KA, Green JG, Gruber MJ, Sampson NA, Zaslavsky AM, et al. Childhood adversities and adult psychopathology in the WHO World Mental Health Surveys. Br J Psychiatry. 2010; 197: 378-85.
  • Dokgöz H, Kar H. Çocukta Cinsel İstismar. Türkiye Klinikleri J Child Psychiatry-Special Topics. 2017; 3 (3): 169-74.
  • Sarı HY, Ardahan E, Öztornacı BÖ. Çocuk ihmal ve istismarına ilişkin son 10 yılda yapılan sistematik derlemeler. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2016; 15(6), 501-11.
  • Tıraşçı Y, Gören S. Çocuk İstismarı ve İhmali. Dicle Tıp Dergisi. 2007; 34(1):70-4.
  • Çelik Helvacı FG, Hocaoğlu Ç. Çocukluk çağı travmaları: bir gözden geçirme. Sakarya Tıp Dergisi. 2018; 8 (4): 695-11.
  • Taner Y, Gökler B. Çocuk İstismarı ve İhmali: Psikiyatrik Yönleri. Hacettepe Tıp Dergisi. 2004; 35: 82-86.
  • Zoroğlu SS, Tüzün Ü, Şar V, Öztürk M, Kora ME, Alyanak B. Çocukluk dönemi ihmal ve istismarının olası sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2001; 2(2):69-8.
  • Yöyen EG. Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017; 3(1): 267-82.
  • Aktepe E. Çocukluk çağı cinsel istismarı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2009; 1(2): 95-19.
  • Eroğlu ARÇ, Türk SB. Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve öfke ifade tarzları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 2013; 10 (1): 1422-39.
  • Buluş M. Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1997; 3(3):82-90.
  • Eskin M. Ergenlikte yalnızlık, baş etme yöntemleri ve yalnızlığın intihar davranışı ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri. 2001; 4: 5-11.
  • Yılmaz E, Yılmaz E, Karaca F. Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi. 2008; 18 (2): 71-9.
  • Karaoğlu N, Avşaroğlu S, Deniz ME.Yalnız mısın? Selçuk Üniversitesi öğrencilerinde yalnızlık düzeyi ile ilgili bir çalışma. Marmara Medical Journal. 2009; 22 (1): 19-6.
  • Atlı A, Keldal G, Sonar O. Üniversite öğrencilerinin yabancılaşma ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015; 12 (29): 149-60.
  • Rank O. Doğum Travması. Çeviren: Yücesoy S, Mentis Yayınları. İstanbul, 2001.
  • Ayan A. Yalnızlık ve utangaçlık düzeyinin özyeterlilik ve öfke kontrolü üzerine etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 17 (1): 87-08.
  • Kılıç, ŞD. Alver B. Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ve psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkilerin bazı değişkenlere göre incelenmesi, International Journal Of Education Technology and Scientific Researches. 2017; 3: 116-47.
  • Budak S. Psikoloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları. İstanbul, 2003.
  • Karababa A, Dilmaç B. Ergenlerde insani değerlerin sürekli öfke ve öfke ifade biçimlerini yordamadaki rolü. İlköğretim Online. 2015; 14(3). 1149-58.
  • Bernstein DP, Fink L, Handelsman L, Foote J, Lovejoy M, Wenzel K,Sapareto E, Ruggiero J. Initial reliability and validity of a new retrospective measure of child abuse and neglect. Am J Psychiatry.1994; 151: 1132-36.
  • Şar V, Öztürk E, İkikardeş E. Çocukluk çağı ruhsal travma ölçeğinin Türkçe uyarlamasının geçerlilik ve güvenilirliği. Türkiye Klinikleri. 2012; 32: 1054-63.
  • Demir A. UCLA Yalnızlık Ölçeği’nin geçerlik güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 1989; 7 (23):14-8.
  • Spielberger CD, Jacobs G, Russel FS, Crane RS. Assessment of anger: the state-trait anger scale. In: Butcher JN, Spielberger CD (ed.), Advances in Personality Assessment, vol. 2. Hillsdale, NJ/ABD: Lawrence Erlbaum and Associates; 1983: 159-60
  • Özer AK. Sürekli Öfke ve Öfke İfadesi Tarzı (öfke tarzı) Ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi.1994; 9 (31): 26-5.
  • Koenen KC, Roberts AL, Stone DM, Dunn EC. The epidemiology of early childhood trauma. Eds: Lanius R. A, Vermetten E, Pain C. The impact of early life trauma on health and disease: The hidden epidemic. Cambridge University Press, 13-4, Cambridge, England 2010.
  • Soner S, Aykut S. Dissosiyatif kimlik bozukluğu temelinde sosyal bir sorun: ensest ve sosyal hizmet. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 2017; 1 (2): 129-41.
  • Kaya N, Kaya H, Atar NY, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012; 9 (2): 18-6.
  • Duyan V, Duyan G, Çiftçi E, Sevin Ç, Erbay E, İkizoğlu M. Lisede okuyan öğrencilerin yalnızlık durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim-Education and Science. 2008; 33 (150): 28-1.
  • Çetinkaya Z. Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi.2011; 19 (2): 567-76.
  • Yenidünya A. Çocukluk Çağı Travmatik Yaşantıları ile Risk ve Koruyucu Faktörlerin, Genç Yetişkinlikteki Yalnızlık Stilleri ile İlişkisi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul 2017.
  • Durmuşoğlu N, Doğru SSY. Çocukluk örseleyici yaşantılarının ergenlikteki yakın ilişkilerde bireye etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; (15): 237-46.
  • Bıyık N. Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Duygularının Kişisel ve Sosyal Özelliklerinin Öfke Eğilimleri Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2004.

Genç erişkinlerde çocukluk çağı travmaları, yalnızlık ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişki

Yıl 2022, Cilt: 61 Sayı: 4, 530 - 540, 12.12.2022
https://doi.org/10.19161/etd.1208937

Öz

Amaç: Araştırma genç erişkinlerde çocukluk çağı travmaları, yalnızlık ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma modeli betimsel ve ilişkisel tiptir. Çalışma grubunu Haliç Üniversitesi’nde 2019-2020 Eğitim-öğretim döneminde öğrenim görmekte olan, araştırmaya gönüllü olarak katılan 370 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Sosyo-Demografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada genç erişkinlerin %64,9’unun kadın, %72,4’ünün 20 yaş, %24,9’unun aile içinde kayıp yaşadığı ve %84.9’unun bebeklik/çocukluk dönemi bakımını ailesinin üstlendiği belirlenmiştir. Genç erişkinlerin çocukluk çağı travma toplam puanı (x ̅=40.65; ss=11.42), öfke ifade tarzı toplam puanı (x ̅=76,29; ss=14,77) ve yalnızlık puanı (x ̅=35.89; ss=9.43) olarak tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda, genç erişkinlerin çocukluk çağı travmalarının yalnızlık ve öfke ifade tarzları arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki saptanmıştır. Artan çocukluk çağı travmaları ve öfke dışa vurumu olarak saldırganlık içeren davranışlar bu konuyla ilgili olan araştırmaların arttırılmasının önemini göstermektedir. Araştırmanın sonuçları psikoloji bilimine katkı sağlayacak ve ileride yapılacak benzer çalışmalara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Işıklı B. Çocuk istismarının toplumsal boyutu. In 6.Sokakta Çalışan ve Yaşayan Çocuklar Sempozyumu Kitabı:156-63. İstanbul, Diyarbakır Valiliği, 2008.
  • Teeuw AH, Derkx BH, Koster WA, van Rijn RR. Detection of child abuse and neglect at the emergency room. Eur J Pediatr. 2012; 171: 877-85.
  • Acehan S, Bilen A, Ay MO, Gülen M, Avcı A, İçme F. Çocuk istismarı ve ihmalinin değerlendirilmesi. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi 2013; 22 (4): 591-14.
  • Bostancı N, Albayrak B, Bakoğlu İ, Çoban Ş. Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmalarının depresif belirtileri üzerine etkisi. Yeni Sempozyum Dergisi, 2006; 44 (2): 100-06.
  • Zeren C, Yengil E, Çelikel A, Arık A, Arslan M. Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı istismarı sıklığı. Dicle Tıp Dergisi. 2012; 39 (4): 536-541.
  • Kessler RC, McLaughlin KA, Green JG, Gruber MJ, Sampson NA, Zaslavsky AM, et al. Childhood adversities and adult psychopathology in the WHO World Mental Health Surveys. Br J Psychiatry. 2010; 197: 378-85.
  • Dokgöz H, Kar H. Çocukta Cinsel İstismar. Türkiye Klinikleri J Child Psychiatry-Special Topics. 2017; 3 (3): 169-74.
  • Sarı HY, Ardahan E, Öztornacı BÖ. Çocuk ihmal ve istismarına ilişkin son 10 yılda yapılan sistematik derlemeler. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2016; 15(6), 501-11.
  • Tıraşçı Y, Gören S. Çocuk İstismarı ve İhmali. Dicle Tıp Dergisi. 2007; 34(1):70-4.
  • Çelik Helvacı FG, Hocaoğlu Ç. Çocukluk çağı travmaları: bir gözden geçirme. Sakarya Tıp Dergisi. 2018; 8 (4): 695-11.
  • Taner Y, Gökler B. Çocuk İstismarı ve İhmali: Psikiyatrik Yönleri. Hacettepe Tıp Dergisi. 2004; 35: 82-86.
  • Zoroğlu SS, Tüzün Ü, Şar V, Öztürk M, Kora ME, Alyanak B. Çocukluk dönemi ihmal ve istismarının olası sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2001; 2(2):69-8.
  • Yöyen EG. Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017; 3(1): 267-82.
  • Aktepe E. Çocukluk çağı cinsel istismarı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2009; 1(2): 95-19.
  • Eroğlu ARÇ, Türk SB. Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve öfke ifade tarzları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 2013; 10 (1): 1422-39.
  • Buluş M. Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1997; 3(3):82-90.
  • Eskin M. Ergenlikte yalnızlık, baş etme yöntemleri ve yalnızlığın intihar davranışı ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri. 2001; 4: 5-11.
  • Yılmaz E, Yılmaz E, Karaca F. Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi. 2008; 18 (2): 71-9.
  • Karaoğlu N, Avşaroğlu S, Deniz ME.Yalnız mısın? Selçuk Üniversitesi öğrencilerinde yalnızlık düzeyi ile ilgili bir çalışma. Marmara Medical Journal. 2009; 22 (1): 19-6.
  • Atlı A, Keldal G, Sonar O. Üniversite öğrencilerinin yabancılaşma ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015; 12 (29): 149-60.
  • Rank O. Doğum Travması. Çeviren: Yücesoy S, Mentis Yayınları. İstanbul, 2001.
  • Ayan A. Yalnızlık ve utangaçlık düzeyinin özyeterlilik ve öfke kontrolü üzerine etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 17 (1): 87-08.
  • Kılıç, ŞD. Alver B. Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ve psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkilerin bazı değişkenlere göre incelenmesi, International Journal Of Education Technology and Scientific Researches. 2017; 3: 116-47.
  • Budak S. Psikoloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları. İstanbul, 2003.
  • Karababa A, Dilmaç B. Ergenlerde insani değerlerin sürekli öfke ve öfke ifade biçimlerini yordamadaki rolü. İlköğretim Online. 2015; 14(3). 1149-58.
  • Bernstein DP, Fink L, Handelsman L, Foote J, Lovejoy M, Wenzel K,Sapareto E, Ruggiero J. Initial reliability and validity of a new retrospective measure of child abuse and neglect. Am J Psychiatry.1994; 151: 1132-36.
  • Şar V, Öztürk E, İkikardeş E. Çocukluk çağı ruhsal travma ölçeğinin Türkçe uyarlamasının geçerlilik ve güvenilirliği. Türkiye Klinikleri. 2012; 32: 1054-63.
  • Demir A. UCLA Yalnızlık Ölçeği’nin geçerlik güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 1989; 7 (23):14-8.
  • Spielberger CD, Jacobs G, Russel FS, Crane RS. Assessment of anger: the state-trait anger scale. In: Butcher JN, Spielberger CD (ed.), Advances in Personality Assessment, vol. 2. Hillsdale, NJ/ABD: Lawrence Erlbaum and Associates; 1983: 159-60
  • Özer AK. Sürekli Öfke ve Öfke İfadesi Tarzı (öfke tarzı) Ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi.1994; 9 (31): 26-5.
  • Koenen KC, Roberts AL, Stone DM, Dunn EC. The epidemiology of early childhood trauma. Eds: Lanius R. A, Vermetten E, Pain C. The impact of early life trauma on health and disease: The hidden epidemic. Cambridge University Press, 13-4, Cambridge, England 2010.
  • Soner S, Aykut S. Dissosiyatif kimlik bozukluğu temelinde sosyal bir sorun: ensest ve sosyal hizmet. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 2017; 1 (2): 129-41.
  • Kaya N, Kaya H, Atar NY, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012; 9 (2): 18-6.
  • Duyan V, Duyan G, Çiftçi E, Sevin Ç, Erbay E, İkizoğlu M. Lisede okuyan öğrencilerin yalnızlık durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim-Education and Science. 2008; 33 (150): 28-1.
  • Çetinkaya Z. Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi.2011; 19 (2): 567-76.
  • Yenidünya A. Çocukluk Çağı Travmatik Yaşantıları ile Risk ve Koruyucu Faktörlerin, Genç Yetişkinlikteki Yalnızlık Stilleri ile İlişkisi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul 2017.
  • Durmuşoğlu N, Doğru SSY. Çocukluk örseleyici yaşantılarının ergenlikteki yakın ilişkilerde bireye etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006; (15): 237-46.
  • Bıyık N. Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Duygularının Kişisel ve Sosyal Özelliklerinin Öfke Eğilimleri Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2004.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Okan 0000-0001-9314-7498

Deniz Şarlak 0000-0001-6246-8301

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 61 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Okan M, Şarlak D. Genç erişkinlerde çocukluk çağı travmaları, yalnızlık ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişki. ETD. 2022;61(4):530-4.

1724617243172472652917240      26515    

 26507    26508 26517265142651826513

2652026519