Aim: In this study, it was aimed to evaluate the changes in the adaptation process and psychiatric symptoms system of children in the preschool age group who are under psychiatric follow-up, related to the COVID-19 pandemic with the Telemedicine system.
Materials and Methods: Preschool children who are under psychiatric follow-up were included in this study. On the appointment days, the questionnaire prepared by the researchers in order to evaluate the adaptation process to the pandemic were asked and recorded through the Telemedicine system. Clinical Global Impression-Severity of Illness (CGI-Severity) scale was used to evaluate the severity of illness for the pandemic and pre-pandemic period.
Results: In our study, 27.5% of 51 patients were girls and 72.5% were boys. The average age is 4.42±1.15. Most frequently observed psychiatric diagnoses are Autism Spectrum Disorder (52.9%), Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (21.6%), and Mild Intellectual Disability (13.7%). As the primary change observed during the pandemic period, 25.5% of the cases reported increased irritability and 19.6% increased anxiety, 54.9% change in sleep pattern and 39.2% change in nutritional routine. CGI-Severity score before the pandemic was evaluated as 3.37 ± 0.87, and as 3.74 ± 0.89 during the pandemic period.
Conclusion: The most common complaints in the preschool age group were irritability, anxiety and sleep/ nutritional changes. Our study has been a guide in determining the levels of being affected by the pandemic period and emphasized the necessity of providing children an appropriate information for their age and continuing their treatment and follow-up through telemedicine.
Pandemic Covid-19 child and adolescent mental health preschool child 0-6 years Telemedicine
Amaç: Bu çalışmada okul öncesi yaş grubunda olup psikiyatrik takibi devam eden çocukların COVID-19 pandemisi ile ilgili uyum süreci ve psikiyatrik belirtilerindeki değişikliklerin Teletıp sistemi ile değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya psikiyatrik takibi devam eden okul öncesi yaş grubundaki hastalar alınmıştır. Randevu günlerinde Teletıp sistemi aracılığıyla görüşülerek covıd-19 pandemisi ile ilgili uyum sürecini değerlendirmek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan anket soruları sorulmuş ve kaydedilmiştir. Pandemi ve pandemi öncesi dönemdeki hastalık şiddetlerini değerlendirmek için Klinik Global İzlenim-Hastalık Şiddeti (KGİ-Şiddet) ölçeği kullanılmıştır
Bulgular: Çalışmamıza dahil edilen 51 hastanın %27,5’i kız, %72,5’i erkektir. Yaş ortalaması 4,42±1,15’tir. Psikiyatrik tanılarda birinci sırada Otizm Spektrum Bozukluğu (%52,9), ikinci sırada Dikkat Eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu (%21,6), üçüncü sırada ise Hafif Düzeyde Mental Retardasyon (%13,7) yer almaktadır. Pandemi döneminde gözlenen birincil değişiklik olarak olguların %25,5’i sinirlilikte artış, %19,6’sı kaygıda artış bildirmiştir. Hastaların uyku ve beslenme rutinleri sorgulandığında %54,9’u uyku, %39,2’si beslenme ile ilgili değişiklik bildirmiştir. Hastaların pandemi öncesindeki KGİ-Şiddet puanı 3,37±0,87, pandemi dönemindeki ise 3,74±0,89 olarak değerlendirilmiştir.
Sonuç: Okul öncesi yaş grubunda en sık saptanan yakınmalar sinirlilik, kaygı artışı ile uyku ve beslenme düzeni değişiklikleri olmuştur. Çalışmamız pandemi sürecinden etkilenme düzeylerini tespit etmek açısından yol gösterici olmuş ve çocuklara yaş gruplarına uygun bilgilendirmeler yapılmasının, Teletıp yolu ile tedavi ve takiplerinin devam etmesinin gerekliliği vurgulamıştır.
Pandemi Covid-19 çocuk ve ergen ruh sağlığı okul öncesi çocuk 0-6 yaş Teletıp
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 24 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 60 Sayı: 2 |