777/s research is carried out in order to assess the knowledge of the midwives-nurses about the APGAR score and the education level of the staff, to correct the misuse and wrong application of APGAR score. This research is planned as a sectional, descriptive, analytical and prospective study. İt has been carried out between 1E>h Feb and 1E>h May 1998 in İzmir Gynecology-Obstetric Hospital. This research included 404 pregnant women, 404 newborns and 20 midwivesnurses. As the result of this study; we obtained a significant increase in the knowledge level of the midwives-nurses about the APGAR score measurement by teaching course. By planned teaching course, the correct measurement of APGAR score was obtained. We also point out that the planned teaching course is one of the important ways for learning and application. W e also realized that the determination of APGAR score at the 1st minute after teaching course was stili wrong. According to our observations and results, there is reguirement for more teaching course and practical application skills.
Ebe-hemşirelerin APGAR skoru hakkındaki bilgi düzeylerini ve çalışan personelin eğitim durumlarını öğrenmek, APGAR skorunun yanlış uygulamalarını ve kullanımlarını düzeltmek amacıyla bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Kesitsel, tanımlayıcı, analitik ve prospektif bir çalışma olarak planlanmıştır. 15 Şubat 1998 ile 15 Mayıs 1998 tarihleri arasında İzmir Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesinde yapılmıştır. Bu çalışmaya 404 hamile kadın, 404 yenidoğan ve 20 ebe-hemşire alınmıştır. Çalışma esnasında uygulanan eğitim kursu sayesinde, çalışmanın sonunda, ebe-hemşirelerin APGAR skor ölçüm ve değerlendirmelerinde anlamlı gelişmeler sağlanmıştır. Verilen planlı eğitim sayesinde APGAR skorunun doğru ölçülmesi sağlanmıştır. Bu arada , planlı eğitimin, öğrenme ve doğru uygulamanın önemli bir yolu olduğu vurgulanmıştır. Ancak, tüm çabalara rağmen, eğitimden sonra dahi 1. dakikadaki APGAR değerlendirmesi hala tam istenen düzeyde değildir. Bu da, tek bir seferlik eğitimin yeterli olmadığını ve daha fazla eğitim ve beceri-uygulama kurslarının gerekli olduğunu ortaya koymaktadır.
Other ID | JA75VY65ZT |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2002 |
Submission Date | June 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002Volume: 41 Issue: 2 |